tisdag 12 februari 2013

Semla

Jaha. Så är det fettisdagen då. Jag är ett stort fan av att följa de anrika traditionerna som stavas fettisdagen, våffeldagen och kanelbullens dag (och säkert fler) men i år ser det ut som att den här festliga boken kommer emellan mig och en semla.


Tråkig historia att få bryta traditionen men studiedisciplin måste råda! Tänker jag efter så inser jag att den semlan jag faktiskt fick i mig i går (och som tjänade som middag) nog trillade in först efter midnatt så jag kanske inte behöver vara ledsen för uteblivet firande. Skönt. Blev nästan orolig där. Tilläggas bör att det klassiska semmeltillbehöret "kaffe" förtjänstfullt ersattes med det kanske mindre klassiska semmeltillbehöret "vin" och det är inget jag ångrar! En Pinotage från 2008 med Fairview på etiketten i just detta fall. Prova! Det blir kul!


När vi ändå pratar semlor är det svårt att inte prata köttsemlor också. Stökade av fjärde besöket på Flippin Burgers i fredags och det var precis lika bra som alltid. Skippade shaken (och järnet) den här gången och gick på pivo istället. Hamburgarna förtjänar ett eget inlägg (eller en bok) precis som pommes frittesen (frittesen?) och absolut shakarna med (Puh! Off the hook!) men den här gången var dryckesupplevelsen helt abnorm. Jag har fullständigt förträngt namnet men flaskan ser ut så här och det är svinstarkt ("tre såna så är det godnatt" som Flippin Jon själv uttryckte det)



Location:Sankt Eriksgatan,Stockholm,Sverige

1 kommentar: