fredag 29 juli 2011

Svensk hip-hop

Ok.

Ni som känner mig vet att jag sen länge slagit ett slag för svensk hip-hop. Martin, Gustav och Stefan (och Seth) som delade stuga med mig på den där klassresan sensommaren 1994 fick ju genomleva TLKs debut Välkommen till förorten om och om igen (det var bara jag som hade med mig boom box och således var det jag som valde musiken). Den plattan har så klart altid en plats hos mig även om deras senare verk är ännu tyngre (I skuggan av betongen till exempel - tvärtung). Det här var inte tänkt som ett hyllningsinlägg till Latin Kings men det är omöjligt att tänka tillbaka på svensk hip hop och inte hamna hos Salazars produktioner. Jag är glad att de la ner med flaggan i topp också. Bröderna Salazar plockade upp tredje brorsan Masse och har fortsatt hålla en creddig (och bra!) nivå och med Dogge har det ju som bekant gått som det gått. Han blev Markoolio. Innan jag går vidare med inlägget rundar jag av med videon till Cashen dom tas från sista plattan TLK släppte. Fortfarande var det bra, hela vägen in i kaklet.

Jag hypade självklart Petter när han kom också, även om jag i efterhand får erkänna att jag inte hängde på den hypen förrän andra plattan Bananrepubliken kom. Petter var ju också kanske först (i min världsbild då i alla fall) med att representera en klick. Det var inte bara Petter, Petter, Petter utan nästan oftare Natural Bond, Natural Bond, Natural Bond som gällde. Det var ju inget dåligt gäng att reppa heller, Rusiak, Peewee, Timbuktu, Eye N'I. Vem minns inte den smått legendariska Rulla med oss?

Det där med att representera sitt gäng trappades av lite bland de svenska rapparna kring millenieskiftet och det blev mer fokus på solo. Inte minst Timbuk exploderade ju snart. Det fanns ett gäng dock som började synas ungefär parallellet med att de största på den svenska scenen gick mer solo och jag menar så klart HighWon med de Ison&Fille i spetsen. De har nu i ett decennium med mer eller mindre jämna mellanrum släppt ifrån sig låtar och jag gillar dem verkligen. Det finns något väldigt charmigt i den där "jag och mitt gäng"-grejen. Rundar av med det senaste från just HighWon. Inspelat på en iPhone i en bil på väg någonstans får de till en grym känsla och ett tight flow. Alla måste titta.
Vafan händz?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar