fredag 5 februari 2010

Kött och eurodisco

Här sitter man nu, fredagskväll. Har inte hämtat kött från vår egna kalv på ett tag. Så. I frysen hemma fanns "bara" något högrev och någon stek och entrecote och så vidare. Men vi var sugna på en enkel biff eftersom det vankades tv-dinner. Gick till Ica Delikatess på Kungsholms Torg och köpte oss ett par skivor av svensk biff. Knatade hem och rörde ihop ett parmesanpotatismos och lite brysselkål och grillade på de två skivorna biff i grillpannan. En rätt bra svår att misslyckas med. Jag menar, hur svårt kan det vara när man hastigt grillar på ett par skivor biff från färsk, svensk nöt? Jättesvårt är svaret, kan jag ledsamt meddela. Jag kan ärligt säga att inte en del på den kalv vi köpt är så seg som den biffen vi betalde ett högt kilopris för "över disk" i dag. Om du så mycket hastigt svedde till en så utskälld del som rullen från kalven skulle det ändå framstå som en rätt direkt från Prinsen i jämförelse.

Tyvärr är köttillgången skral framöver. Vår gamla leverantör har levererat oss sin sista kalv och vi står nu utan. Förmodligen kommer frysen räcka ytterligare nåt halvår - år så där men sen? Vad göra? Ni har upp till ett år på er att tipsa om bra kött, för när den tiden gått kommer jag ropa i desperation! Några krav, om än modesta: Djuren ska födas upp på en liten gård, ingen industri! De ska slaktas gården. Absolut inte köras iväg i någon lastbil och bli adrenalinstinna! Man ska kunna få hjälp med styckningen. Jag kan gärna packa själv och allt det där men någon mer rutinerad för att dela upp bitarna och "namnge" dem.

Så, fundera på det ett tag så hörs vi till nästa vår eller så.

Nu blir det några strofer från den gamla hiten "Hello Africa" och sen kallar jag det här för en dag. God natt vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar