fredag 4 december 2009

Dialektalt

Jag är ett fan av dialekter, egentligen. Tycker det är rätt härligt med olika uttal och melodier. Men ibland blir jag vansinnig. Ett uttryck som jag stört ihjäl mig på en tid är Linda Isakssons favorit ”Vem fler?”. Jag blir galen här. I varenda avsnitt av ”Bonde söker fru” och det är dags för utröstning så får bönderna frågan ”Vem fler?” efter att de valt en potentiell fru. Man kan inte säga så, om man inte vill låta helt rubbad. Jag har nu bedrivit lite empirisk forskning och det verkar som norrlänningar har problem med ändelser i stort. Alldeles nyss hörde jag till exempel en norrlänning vara lite självkritisk i något sammanhang och han sa då ”Vi är dålig på /…/”. Vad är detta för lingvistiska våldtäkter? Vet inte varför, men det provocerar mig något fruktansvärt!

Ville bara få det ur mig. Så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar