måndag 7 december 2009

Stora upptäckter

Det är alltid roligt att se någon gammal favvoskådis i en roll där man kanske inte var beredd. Framförallt i sammanhang man kanske inte var helt förberedd på. Ett lysande exempel har vi i '03 Bonnie and Clyde-videon jag postade härom dagen här på bloggen. Polisen som jagar Jigga och B spelas av samme skådis som spelar Cedric Daniels i The Wire. Se!


Det var jag inte beredd på. Jag blev också lite road när jag fick syn på Sarah Silverman i ett avsnitt av Seinfeld (S08E12) i helgen. Kanske inte så häpnadsväckande men för mig blev hon känd relativt nyligen och inte för tolv år sedan.

Där har vi i och för sig en genre som fört med sig många tidiga inhopp från skådespelare som senare slagit stort. I just Seinfeld till exempel har vi ju kunnat se Courteney Cox redan 1994 (samma år som Friends började visserligen men en betydligt mindre roll än hon senare vande sig vid). Även Teri Hatcher gjorde ju en roll i just Seinfeld ganska många år (1993) innan desperationen tog över.

Och apropå Friends. Alla minns vi väl Hugh Laurie i den lilla rollen som britt på ett flygplan i Friends (S04E24, 1998) ganska många år innan den arrogante Doktor House kom på banan.

Exemplen är många och kanske inte något som påverkar världsfreden direkt, men rätt festligt.

1 kommentar:

  1. fast hugh laurie tror jag mest gjorde en cameo, eftersom han slog igenom för ganska länge sen i England i en humorserie och dessutom var med i förnuft och känsla i mitten av 90-talet (med kate winslet!).
    jajaja

    SvaraRadera