söndag 11 december 2011

Royal with cheese

I går blev jag så oerhört sugen på hamburgare. Google hjälpte mig fram till en Kapstadenbaserad matblogg som visade sig vara lite av en hobbyhamburgargourmand.

På Long Street (förstås) ska det finnas två riktigt bra hamburgerrestauranger och vi valde Royale Eatery på 273 Long St.

Deras meny finns på hemsidan och väger imponerande 24 sidor samt pryds av en tecknad köttkvarn mycket lik min egen. Att menyn kommer i form av en liten inbunden bok är också det en given stjärna i min bok. Allt för många krogar här (även riktigt fina) har en nasty ovana att presentera sin mat på laminerade ark.


Vad ska jag ta?

Visserligen fanns ett par sallader och rentav någon pizza i slutet av menyn men det är hamburgare man går dit för att äta. Och det är milkshake man går dit för att dricka.

Det fanns ex antal olika mer eller mindre (oftast mer) fantasifulla kreationer och de flesta burgarna bestod av malt kött kryddat med salt och peppar precis så som de ska vara medan de lät olika tillbehör stå för variationerna. Endast i några exemplar hade de haft fräckheten att krydda färsen med chili eller liknande men de bläddrade jag snart förbi. Naturligtvis föll mitt val på den med det kanske smickrande namnet, Fat Bastard och det var verkligen en rejäl bit mat. Två 150-grams nötfärsburgare med ost, bacon, ägg, karamelliserad lök, aioli och bröd. Som tillbehör valde jag sötpotatispommesfrittes, något som visade sig vara mycket gott det med.

Hamburgerlistan spände över cirka 50 olika varianter och milkshakelistan låg inte långt efter. En fullkomligt ljuvlig pepparmint-chokladshake fick tjäna som måltidsdryck och det var en nöjd, och löjligt mätt, Petter som lämnade Royale Eatery inte speciellt många Rand fattigare men en matupplevelse av rang rikare. Tips!


Planerar attacken

2 kommentarer:

  1. Jag undrar: vad åt agnes? Kram, längtar efter att träffa er på lördag!

    SvaraRadera
  2. En betydligt mer rimlig portion. Kul med lördag! Ska bli så roligt att träffas. Kram

    SvaraRadera