onsdag 2 september 2009

Höga betyg ger hög lön?

Jag ser på nyheterna och läser på nätet om det nya (kontroversiella) förslaget från Trelleborg att elevernas betyg ska spegla deras lärares löner. Jag läser bland annat att det är elevernas resultat på de nationella proven som ska vara grunden för lönesättandet. Det låter i mina öron vid första anblicken som en inte helt oäven idé. De nationella proven är ju samma i hela landet och inte möjliga att påverka för någon enskild lärare. Så även vilket betyg elevernas svar genererar. So far so good. Det finns dock en hel del ämnen i den svenska skolan som inte har nationella prov som kunskapskontroll och där har vi ett problem. Enligt det givna förslaget ska det då vara de enskilda betygen som grundar lärarlönen. 

Och där har vi verkligen ett problem. Ganska lika problemet med en högt ansedd skola där lärarna av de välbeställda föräldrarna förväntas sätta höga betyg på deras älskade barn. Gör de inte det slutar de fina barnen söka sig dit och skolan torskar sin status.

Nja, jag är skeptisk. Risken för betygsinflation känns allt för påtaglig. Samtidigt förstår jag tanken också. Ett tacksamt delinstrument i lönediskussioner vore det ju helt klart. Och även naturligtvis ett sätt att motivera lärarkåren till en resultatgivande pedagogisk undervisning.  Så, skeptisk kanske inte är rätt ord. Kluven. Splittrad. Och lite skeptisk.

4 kommentarer:

  1. Och vilka lärare vill ta jobb i områden utan förutsättning till högre betygsnivåer? Utredningen pekar på total brist på insikt av elevpopulationen.

    SvaraRadera
  2. skall du svara då chickenshit

    SvaraRadera
  3. Vad ska jag svara på? Vilka lärare som ska ta jobb bland sämre bemedlade studenter? Jag är ledsen, Anonym, men jag känner inga lärare så jag har tyvärr inget rekryteringsunderlag. Och varför insinuerar du att jag härstammar från kycklingars lämningar? Det får jag inte ihop - utveckla gärna.

    SvaraRadera
  4. Anonym, du lyfter en intressant och relevant frågeställning. Problemet är väl att du ställer fel person mot väggen. Hade du läst inlägget ordentligt hade du sett att karlstackarn är högst kluven. Skulle vara intressant att höra förslagsställarnas svar på din fråga.
    ....men du, testa att vara trevlig nästa gång så kanske folk tar dig på allvar. Pajas

    SvaraRadera