måndag 3 oktober 2011

Birrogate

Alltså det här blir jag förbannad på. Jag är sannerligen inget fan av Marcus Birro. Har inte läst många ord av honom och i likhet med andra människor som gapar om fotboll i media ofta och mycket framkallar han kväljningar allt som oftast. Dessutom är han öppen kristdemokrat vilket jag inte heller kan se med blida ögon på. I övrigt är han säkert en alldeles utmärkt yrkesman. Det måste han vara, givet allt utrymme han får. Allt annat vore orimligt. Han har ändå hållit på rätt länge nu vilket jag inte tror skulle ha varit fallet om han var usel eller ens medioker.

Det här cirkusen med hans kandiderande till partiledarposten är ju... märklig. Men visst, a man gotta dream, och ville Birro bli partiledare för dem så får han naturligtvis bli det. Partiet lär ju ändå förr eller senare trilla under strecket så det är väl ingen biggie kan jag tycka. Det tokiga för just Marcus del var då att han ska leda TV4s Kvällsöppet under hösten. Ett debattprogram. TV4 tyckte inte det var lillördag att Birro ställde upp till val till partiledarposten i ett parti och lät så också kommuniceras. Marcus Birro förstod på en gång att han hamnat i ett vägskäl och tyckte då att det var lite mycket på spel för att ställa sitt namn till förfogande för partiet (han kanske inte ens vinner? Till och med förmodligen inte?) och drog samma dag tillbaka sin kandidatur. TV4 ansåg dock att skadan redan var skedd och sparkade så Marcus Birro från programledarjobbet. Kanalen ville inte förknippas med partipolitik hette det visst. Hallå? Vad är det jag missar här? 1. Public Service ska vara politiskt obundet (vilket det inte direkt är och det verkar ju gå bra...). TV4 är inte public service. 2. De flesta stpra aktörerna på mediascenen har en uttalad politisk tillhörighet vilket inte gör deras debattsidor mindre intressanta. 3. Och den punkten är viktig. Marcus Birro har länge, återkommande skrivit om sin politiska övertygelse och absolut inta bara i stora, ideologiska drag utan tydligt och väl massor med gånger förklarat sin partipolitiska tillhörighet med KD. Ingen hemlighet!

Jag följer inte Kvällsöppet, jag har nog sett typ ett avsnitt i mitt liv

jag följer inte Marcus Birro, ser inte hans program eller läser hans texter,

Jag måste ändå reagera

TV4, det där var lågt och ruttet! Och rentav dumt i huvet. Idiotiskt.

1 kommentar:

  1. Det kan man väl förstå, att en kanal inte vill att ett av deras mest seriösa program och kanske flaggskepp om man så vill ska associeras med inte bara en politisk ideologi utan också en politisk profil. Vill man vara KDs partiledare kan man inte vara programledare för ett diskussionsprogram. Tycker verkligen att intentionen är det viktigaste här. Hur många timmar han officiellt ville det är mer ointressant.

    SvaraRadera