torsdag 27 oktober 2011

Sydafrikanska systemet

De har en inte helt logisk uppdelning på sin försäljning av alkoholhaltiga drycker i det här landet. Och det säger jag som kommer från landet med Systembolaget. Av någon anledning får man sälja vin i vilken butik som helst. Alltifrån snabbköpet på hörnet till den stora mataffären har tämligen välsorterade vinhyllor. Sydafrika är ju trots allt ett av världens främsta vinländer. Däremot har de bedömt öl som livsfarligt och det får bara säljas i så kallade bottle shops som är väldigt lika dem i USA fast med svenskliknande regler kring öppettider. De säljer också vin och sprit. Vi diskuterade det härom kvällen med värdfamiljen men jag kan inte påstå att jag blev mycket klokare för det. Anledningen till att man bara får sälja öl högst organiserat och reglerat förstod jag som någon liknande den vi i Sverige brukar dra fram för att motivera Systembolaget. Hälsorisker och hit och dit. Men vin antar jag anses som livsmedel då?
Vår lokala "bottle shop"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar