måndag 7 november 2011

Hur firar man då? Middag förstås!


Lördagkvällen valde vi att spendera på en restaurang som heter Moyo och som ligger i parken Zoo Lake som jag skrev om för ett tag sedan. En mycket häftig lokal med utsikt över den lilla sjön och inredd med stora kuddar och soffor och bord och hejåhå. Lite kitschigt men också rätt trevligt. Framförallt var maten en höjdare. Efter fördrinken (Agnes valde en klassisk Dry Martini där dock bartendern måste gått bananer med ginen för den var väldigt stark och lite frän och jag gick på det inte fullt så alkoholstinna alternativet iste) bars det in en soppa på jordnötter och räkor till Agnes som var mycket god samt en carpaccio på springbook till mig (spring på afrikaans betyder hopp och bok är någon form av antilop så det är alltså en skuttande varelse. En ganska vanlig sorts kött att använda här nere till till exempel min älskade biltong) som serverades med parmesan och papaya. Mycket gott!

Efter avslutad förrätt fick vi in våra varmrätter. Agnes hade valt en Lamm Tagine som är en sorts gryta kryddad med bland annat koriander och kummin. Väldigt gott och en vansinnig portion som efter att ha utnyttjat det allmänrådande systemet med doggy bag blev middag till oss båda i går med. Men framförallt var det gott.

Själv gick jag på servitörens rekommendation och valde en filé av nöt på säkert 300 gram fylld med mozzarella, peppadews (heta, lite söta småpaprikor), vildspenat och svamp och serverat på en bädd av potatis som bäst beskrivs som gratängliknande. Jag har ätit en hel del kött här nere som ni märkt (även om jag inte bloggat om precis allt) men det här var nog vassast hittills. Gudomligt.

En flaska lokalt rödvin på det så var saken biff för att använda ett passande uttryck. Innan vi gick hemifrån hälsade David att vi skulle ta med det stora kreditkortet om vi gick till Moyo för det skulle vara dyrt. Den lätta nervositeten över att vi beställt in i princip allt släppte när notan kom. 504 Rand tuti (450 spänn) för hela kvällen. Då hade visst ett par koppar kaffe och lite mineralvatten slunkit ner också. En oerhört lyckad kväll var det.

1 kommentar:

  1. Det skumma är att den riktigt fina krogen ofta bara är marginellt dyrare än "den vanliga" = ovanligt och svårt att förstå

    SvaraRadera