måndag 10 augusti 2009

Bara ett par stycken?

I förmiddags var jag och Emmanuel och handlade. Första stoppet (efter att i sedvanlig ordning hängt en stund på någon motorcykelreservdelsbutik. Jag vet inte hur mycket tid och energi vi lägger på motorcykelreservdelsbutiker här. Förmodligen betydligt mer än jag som 15-årig mopedåkare tyckte var rimligt att spendera på Lelles...) var på frukt- och gröntmarknaden. Vi trängdes runt mellan olika grönsakshandlare som i mina ögon sålde i princip samma saker. Men av någon anledning skulle det prompt köpas tomater på ett ställe och lök på ett annat osv. Vid ett av fruktstånden jobbade en kvinna Emmanuel kände (inget ovanligt i sig, Emmanuel känner nämligen allt och alla som har ett praktiskt jobb i den här stan) och de sålde en rödaktig frukt som påminner lite om persika i sin form som han frågade om jag kände igen. Jag hade aldrig sett något liknande och Emmanuel frågade om jag ville smaka. “Jomenvisst, okej, ta en eller två så kan vi testa” sa jag. Responsen blev hån. Skrattande svarade Emmanuel “We take half a kilo, if you don´t like you can just throw away”. Jag gav mig in i någon form av resonemang att det var onödigt att köpa mer än ett par stycken om jag nu inte gillade det. Det gick inte fram. Varför köpa mindre? Har du inte råd? Du har ju pengar!
Vi kom nyss hem och jag provade frukten. Den smakade inte pärleporten direkt. Och behöver jag nämna att jag dessutom direkt efter att ha ätit en halv frukt fick springa efter en karta med antihistamin på grund av allergisk reaktion...? Blir väl till att slänga dem då...

Efter fruktmarknaden tog en varsin motorcykeltaxi oss till en mindre super market där jag ville köpa köttfärs. Jag visade Emmanuel förra veckan vad jag menade och sa att vi skulle köpa det den här veckan. På väg att betala upptäckte jag att vi fått en köttklump istället för färs. Skulle blivit ett himla hackande... Efter lite diskussion förstod vi varandra och de skulle mala åt mig. Då hamnade vi återigen i den ofrånkomliga mängddiskussionen. Man kan tydligen köpa halvt kilo, helt kilo eller efter pris. Jag min idiot bad om 750 gram. Goddag. Färsen kostade runt 2200 franc kilot och när jag då sa 750 fick jag typ 300 gram... Jag försökte förklara att jag menade 750 gram och inte 750 franc vilket ledde till att jag fick ännu mindre (?!). Efter att både ha försökt säga “In the middle between half a kilo and a kilo” och visat “3/4 kilo” på mobilen och suckat frustrerat ett bra tag lyckades jag till slut faktiskt få till en påse med 740 gram köttfärs - tro det eller ej. Dessutom fick jag tag i tomatpuré på marknaden så lasagnen känns nu inom räckhåll. I morgon är det show down in little Taba!
Kvinnan på bilden har ingenting med texten att göra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar