onsdag 12 augusti 2009

Campus

Jean Paul berättade någon av de första dagarna att de kör olika events på campus, i en stor byggnad som kallas Main Hall, varje kväll. Förra veckan såg jag en dag en lapp med den dagens program som löd något i stil med:


19.00 Question

19.30 News

20.00 Music

21.00 Movie Quantum of Solace, starring James Bond


Min tolkning av detta var att det kanske var någon frågesport först, sen var jag lite osäker på vad News innebar innan något lokalt band skulle lira live (man får ofta höra om olika artister som är populära i Rwanda och som kommer från universitetet så jag har tänkt mig att de har en blomstrande mu

sikscen här) och sen efter det filmvisning. 


Lite av det visade sig vara sant, lite betydligt mer oväntat.


I går kväll när vi verkligen inte hade något alls att göra bestämde vi oss för att kolla in det där stället. Gårdagens program satt handskrivet på dörren:


19.30 Question nånting

20.00 News

20.30 Music

21.15 Movie Apocalypse Code, 100 % Action


Det var rätt mycket folk i rörelse när vi kom, ganska precis klockan 20.00 och vi gick in i Main Hall som visade sig vara en ganska stor sal, inte helt olik en helt vanlig biograf med rader av stolar. Dock en biograf av den större skolan. Lokalen var i princip fullsatt och vi smög oss ned på bakre raden lagom för att tajma in starten av Al Jazeera News på storbildsskärm. News var alltså precis vad det lät som. Efter att ha titta på lite bilder på den där fängslade donnan, några Fatah-gubbar samt ett inslag om att Hillary Clinton är i Kongo zappade de kanal vid halv niosnåret till kanalen Trace som var som MTV, fast med musik. Mitt i ett specialprogram med koreograferade videor ha

mnade vi och fick njuta till Missy Elliots Get Yor Freak On samt Britney Spears Slave For You innan det blev ett nytt program med nya videor istället. Efter att Shakira shakat i någon hudfärgad baddräkt i en bur och rivit ner en och annan applåd och vissling rullade en video igång som visade någon tjej i motljus. Döm om vår förvåning när det visade sig vara Agnes från Idol med hennes senaste Release Me! Ännu sjukare när det visat sig att den videon drog ner överlägset mest busvisslingar och applåder. Efter den var musiktiden slut och det skulle bli filmvisning men då var vi helt vilsna i huvet så vi bestämde oss för att bege oss. Utanför Main Hall stod några grabbar och tuffhängde och en av dem sjöng glatt Releeease Meee. Jag minns att jag läste någon intervju med Idol-Agnes i någon hitteblaska på en mina oräkneliga tågresor mellan Uppsala och Stockholm och hon stolt berättade om nya plattan och utlandsvisionerna. Jag undrar om det var detta hon hade tänkt sig?


Vidcap från Release Me

3 kommentarer:

  1. Vilken kul historia :) Vilket land handlar det om? Rwanda?

    SvaraRadera
  2. Du är ironisk, men jag tycker det är fantasktiskt, och jag tror att Agnes skulle hålla med. Hon har slagit igenom stort i Europa under våren och sommaren, allra mest i England med en tredjeplats på singellistan, och nu väntar USA-lansering. Men att videon ses och uppskattas i en liten håla långt ner i Afrika ger liksom en dimension till åt framgången.

    Intressant blogg du har. Jag har läst hela från början till slut nu.

    SvaraRadera
  3. Tack för de orden! Och jag är inte ironisk, det får du inte tro! Låten är bra och videon är välproducerad och snygg även om det egentligen inte faller under min vanliga musiksmak. Men jag är imponerad. Och du verkar ha insyn i hennes karriär, hälsa henne då att hon verkligen gjorde succe här och lätt skulle kunna fylla campus i Butare om hon ledsnar på USA-lanseringen!

    SvaraRadera