söndag 16 augusti 2009

Rwanda, USA, Europa

Jag får känslan här att Rwanda gärna sneglar på Europa. Man pratar aktningsfullt om Belgien och drömmande om andra rika länder i Europa. Tyskland, tänk va? Eller Sverige förstås? Eller Frankrike? Det känns som att människor här strävar efter att uppnå något liknande det de kallar Europa. Alla vill utvecklas och bli som européer och leva som i Europa. Säger de.


Det vore inte så konstigt. Om det nu var sant. För det som verkligen slagit mig är att det absolut inte är Europa de vill vara, eller sakta vandrar mot att bli. Det är USA. Varenda värdering skulle kunna direktappliceras på vilken konservativ kristen i amerikanska mellanvästern som helst. På flera plan.


Man har en väldigt klassisk konservativ, kristen, syn på familjepolitik. Inga utsvävningar utanför eller innan äktenskapet men heller inget ifrågasättande av vad som händer inom äktenskapet (jag tror inte många här ens skulle förstå vad till exempel våldtäkt inom äktenskapet är, för att ta ett tungt exempel). Aidsproblematiken avhjälps inte med preventivmedel utan genom att bekämpa synden. Homosexuella är besatta av satan. Några exempel på hur man ser på livet här och som jag tycker påminner starkt om den kristna högern i USA.


Även synen på ens eget lyckande och den egna utvecklingen är mycket amerikansk. Alla ser om sig själva och det gäller att skaffa pengar på ett eller annat sätt. Alla har någon liten småsyssla på sidan av för att späda ut inkomsten. Inte alltid bara för ren överlevnad får jag en känsla av, utan snarare för att man vill maximera sin inkomst bara för maximeringens skull. Och ganska många människor pratar på ett sätt som i mina öron låter som The American Dream. Det är mycket “vi hade ingenting när jag växte upp och jag hade ingenting att starta med förutom den lilla jordplätten jag ärvde” eller “några franc som jag köpte en griskulting för”. Det är väldigt tydligt att det finns en romantiserad bild kring den ensamma mannen som tar sig uppåt i världen på egen hand, utan hjälp utifrån.


Jag har funderat kring det där rätt mycket. I många delar av världen är det inte så konstigt att man sneglar på USA under sin utveckling och ser det som ett föredömligt exempel. Vi har gjort det i Sverige, Asien tittar på amerikaniserad bilism och diggar det, Mellanöstern tuggar glatt i sig fast food-koncept på fast food-koncept osv. Men i Rwanda? Här kan man man inte snegla, det är det ingen som har möjlighet till. Så förklaringen måste ligga någon annanstans. Kan det vara så att man med en kristen, konservativ, religion hamnar i en utvecklingskurva och får värderingar liknande andra kristna, konservativa länder? Det vore en logisk och rimlig förklaring men jag vet inte om jag köper den ändå. Jag tycker det är lite för många delar i det här landet som är lite för lika det amerikanska för att det bara skulle ha blivit så på grund av de snarlika religionen. Men samtidigt kan Rwanda omöjligt ha influerats speciellt mycket av amerikansk kultur. Dels på grund av att det inte finns speciellt mycket kultur här alls, vara sig amerikansk eller europeisk, och dels på grund av att du måste matas rätt duktigt av ett annat land för att så totalt anamma synsätt och värderingar i grunden, och det har inte skett.


Ja, jag vet inte, och jag förstår uppriktigt sagt inte riktigt heller, men det intresserar mig mycket. Någon som har egna teorier i ämnet?

2 kommentarer:

  1. Bra beskrivning å den gäller tyvärr inte bara Rwanda, Sydafrika är ännu värre vad avser amerikanskt frimicklarhyckleri

    Dessutom tvingar miljön i ett U land de starka till att vara kreatriva och är/orkar det vara det/ lönar det sig inte sällan ganska mycket vilket förstärker och visar andra och sen snurrar det på oavsett religion. Genocide har inte heller lämna Rwanda utan djupa spår/ärr vilket alla vill läka genom utveckling framåt.
    Nu har även Papa filosoferat men kanske fullständigt uppåt väggarna, den som léver får se.

    Bortsett från det har Irland många fina hästar och trevligt resesällskap

    SvaraRadera
  2. tror vi filosoferar på samma plan i de här frågorna. Det är intressant tycker jag.

    Kul att höra att ni har det bra på er resa! Köpt någon häst eller vagn eller både och än?

    SvaraRadera