fredag 21 augusti 2009

Skräddarn säger nej!

Tvärtemot vad rubriken antyder så sa skräddare snarare ja. I går tog vi oss ned till stan och gick tillsammans med Emmanuel till marknaden med siktet inställt på att Agnes skulle låta sy upp en klänning. 


För att komma in på marknaden klättrar man igenom en trasig vägg och vidare igenom en passage där ett större antal sömmerskor sitter på trånga rader med gamla, fantastiskt vackra, Singer-symaskiner och sliter febrilt (eller tjoar och gapar). I sömmerskehavet mötte vi upp med en sömmerska som Emmanuel känner och engagerade henne. Hon följde med oss in på marknaden och visade olika tyger och Agnes bestämde sig så småningom för ett  snyggt, om än rätt crazy, tyg. Vi var tvungna att köpa hela längden (typ fem meter) men det gjorde inte så mycket då priser ändå blev cirka femtio spänn totalt. Väl tillbaka vid sömmerskans bord visade vi en medhavd klänning och hon tog diverse mått. Både sömmerskan och Emmanuel tyckte nog klänningen vi hade med oss var lite väl snäv (trots att den sitter bra) för att vara anständig och vi befarar att de la på någon centimeter här och var. Det ska bli spännande att se om Agnes på måndag kan kvittera ut en perfekt skräddarsydd klänning eller bara en afrikansk säck. Priset för arbetet? Ytterligare en femtiolapp.


Agnes sömmerska i blått med grön huvudbonad


Väl färdiga med måttande och dividerande med sömmerskan knatade vi till en liten affär som sålde herrtyger (mindre mönster, dovare färger) och där man även kunde sy upp kostymer. Det slutade med att jag också gjorde en beställning, en brunaktig kavaj att möta hösten i. Den modell på kavaj som är högsta mode här är fyrknäppt med korta slag och ser ut att vara tre nummer för stor så vi får se hur min kommer bli. Jag har bett om att få den treknäppt, lite kortare än vad skräddaren tyckte var rimligt samt snävare. När han mätte upp ärmlängden såg jag att han läste av måttbandet nedanför mina knogar och så vill jag knappast gå runt och se ut så där la jag mig i och pekade på handleden istället vilket han verkade haja. Jaja, vi får se. Även jag väntar med spänning till på måndag då den ska vara färdig. Priset för detta? Cirka fyra hundra kronor för material och arbete. Det får man ju knappast en tredjedels kavaj för på typ Dressman och passformen borde ju rimligtvis vara bättre än deras. Eller?


Liten mäter stor

2 kommentarer:

  1. Papa sa
    Looking forward to the result
    men jag är skeptisk, särskilt mot bakgrund av att Petters kläder sällen är ett resultat av kompromisser. Agnes är det nog lättare med och blir som jag tror kan ni åka på tältsemester nästa gång för bostaden är i så fall redan ordnad.

    SvaraRadera
  2. Det blev faktiskt riktigt bra! Agnes sömmerska kom hem till huset på lunch och lämnade klänningen som satt riktigt bra, en mindre justering bara så är det perfekt! Min kavaj var klar i morse men för vid så jag gav dem backjobb och hämtade just upp den färdig. Tror det är bra, fast butiken saknar spegel så vi får se lite senare i kväll...

    SvaraRadera