torsdag 27 augusti 2009

Telefontid

Den första helgmorgonen för cirka fyra veckor, sedan i Butare, ringde Jean Paul mig klockan 06:45. Jag tänkte yrvaket och panikslaget “Nu är det krig igen” innan jag svarade. Han ville bara berätta för oss att man kan tanka på sitt kontantkort hos alla personer som bär gula västar märkta med MTN. Kvart i sju en lördagsmorgon, that is.


Vis av den erfarenheten har jag här gjort något jag inte gör annars - satt mobilen på ljudlös när jag gått och lagt mig. I dag när vi vaknade hade jag ett missat samtal från klockan 06:50. Jean Paul sa i går att han eventuellt skulle behöva åka till Kigali i dag över dagen och det var det jag tänkte att han ville tala om. Jag ringde upp honom efter frukost sådär vid elvasnåret och det visade sig att han bara ville småprata lite om hur huset var här, om hur vi gillade Kigali och så vidare. 


I dag när vi behövde lite guidning ringde jag upp honom. Jag var mycket nöjd när jag insåg att klockan var lagom för hans eftermiddagssiesta. Tyvärr var han vaken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar