tisdag 11 augusti 2009

Samma lika

När vi åt lunch med Emmanuel hemma frågade han oss om vi i Sverige också alltid åt samma mat varje dag. Jag tänkte på hur det kan kännas ibland, “Ska vi äta köttfärssås i dag igen, vi åt ju det för två veckor sedan!” eller när Agnes tycker att jag är lite väl sugen på lasagne efter liite för få dagars mellanrum eller när man gör storkok och får samma matlåda två dagar i rad, gud förbjude. Detta var innan jag insåg det jag tidigare så många gånger anat - att de äter samma mat hela tiden. Bokstavligt talat, alltså. 


På restaurangen där Jean Paul äter alla sina mål (lunch och middag, sju dagar i veckan, fyra veckor i månaden, tolv månader om året) serveras en tallrik med ris, pommes frittes, bönor och en liten röra på kasawablad, alternativt en tallrik med ris, pommes frittes, bönor och en liten bit kasawarot. Vid enstaka tillfällen kan man lösa till en köttbullestor köttbit som smakar ben för en kostnad av 100 franc. Detsamma gäller hemma hos folk (som inte har sinnessjukt mycket stålar då). Samma mat varje dag. Hela tiden. Det intressanta i det är dock att det inte verkar vara något stort problem. Emmanuel frågade mig inte avundsjukt utan intresserat. Kanske kan vara en trygghet i det med?


Nu ska jag smälta köttfärssåsen vi fixade till middag (rester från misslyckade lasagnelunchen). Hoppas Tysken ätit upp resterna när vi kommer hem så vi slipper äta det i morgon med. Jag ooorkar inte ett mål till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar