måndag 24 augusti 2009

Det blir inte alltid som man tänkt sig i Afrika

Jag hade sett framför mig en större version av Butare. Det visade sig Bujumbura inte alls vara. Det här var verkligen en riktig stad med larm och bilar och ett herrans liv. Det var för mig faktiskt en ganska skön 

känsla att få lite puls igen, men också lite stressande. Just puls har inte Butare någon jättehög direkt...


Vi knallade lite i stan och besökte bland annat en marknad och bråkade lite med försäljare. Här var verkligen kommers och folk drog och slet och jag slet tillbaka. Inte alls det lunk som kännetecknar Butare. Ska bli intressant att se hur Kigali står sig i jämförelsen om ett par dagar.



Marknaden i Bujumbura


På kvällen tog vi en taxi längs gator kantade av FN-bas på FN-bas ut till Tangyanikasjön som kantar staden och vi hamnade på en härlig plats. Förmodligen var det ett hotellområde som hade byggts vid strandkanten. Flera

 restauranger och barer låg i alla fall på stranden och det spelades musik och var allmänt trevligt. Vi hängde runt och h

amnade bland annat mitt i någon musikvideoinspelning med koreograferad dans i vattenbrynet. Märkligt. 



Delar av ensemblen


Vi bestämde oss rätt snart för att spendera kvällen/eftermiddagen där och mös vidare. Middagen skulle tas på en restaurang lite längre upp på stranden som vi tyckte såg  trevlig ut. Längs ena väggen av uteserveringen stod en buffé uppdukad och self service är vanligt här så vi tänkte att vi skulle äta det. Vi blev visade till ett bord som låg i princip så långt från buffén och de andra gästerna som möjligt av en servitris. Vid beställningen försökte vi förklara att vi ville äta av buffén men det ville inte hon. Jag trodde först att det berodde på att hon visat oss till ett bord som inte hörde till buffén och vi försökte få bli flyttade närmare. Det gick inte. Då trodde jag det berodde på att hon ville scamma oss med en over priced meny och inte låta oss äta av den av mig förmodat billigare maten vid buffén och jag blev putt. Vi bråkade lite men gav oss och valde nåt kött och ett glas vin från menyn. Köttet var fisk och vin fick vi aldrig. När Agnes senare gick till Ladies upptäckte hon att bufféhistorien var ett slutet sällskap som firade något med tal och middag och hela köret. Och där försökte vi gorma oss in. Tjena.


Agnes vid sjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar