fredag 14 augusti 2009

Teknikens under (och brister)

Jag har tidigare insinuerat att det här med Internet inte är helt okomplicerat här. Utan att söva er allt för mycket så kan jag berätta vad grejen är. Vi är i staden Butare i regionen Huye i landet Rwanda. Namnet Huye kommer från berget Huye som ligger alldeles utanför Butare. På Huyeberget står en stor antenn som skickar ut trådlöst nätverk som olika institutioner kan ta del av och sen dela med sig av på ett eller annat sätt. Oftast sker detta genom att ett Internetcafé är uppkopplat mot Huye och sprider sin del på ett gäng datorer och ibland också ett litet wirelessnätverk i egna lokalen som man mot en mindre kostnad får ta del av. I Sweden House finns också en uppkoppling mot Huyeberget men den funkar inte. Jag har varit i kontakt med de ansvariga för den ett otal gånger men inget händer så det har jag i princip givit upp nu. Så. Vanligtvis skriver jag mina blogginlägg hemma på Macbooken och väljer ut de bilder jag vill dela med mig av. Här handlar det inte så mycket om att vi inte vill visa allt utan om tålamod för att ladda upp. Jag komprimerar ner bilderna duktigt (runt 200 KB stycket är någon form av magisk gräns och då tar det ändå flera minuter per fotografi att ladda upp...) vilket förklarar den bristande upplösningen. Sedan på kvällarna brukar vi gå till något Internetcaféet för att kolla lite mail osv och då tar jag med mig Macbooken och publicerar det jag skrivit och fotat. Det förklarar varför inläggen kommer i stötar. I början valde jag att skriva ett inlägg när vi kom förbi ett Internetcafé men då blev jag tvungen att få ihop en eller kanske två dagar på en gång vilket gav för långa inlägg och mer bara kronologisk summering av händelser än egna betraktelser vilket inte direkt ger den roligaste bloggen att följa. Jag tycker att det här känns som ett bättre system.


När man väljer Interetcafé gäller också att ta ett med så få datorer och framförallt besökare som möjligt eftersom caféets totala uppkopplingshastighet är aaaanngen begränsad. Att sitta hemma i Häggeby med det gamla 56.6-modemet var rena autostradan till informationssamhället jämfört med hur det är här.


Ett annat dilemma man får brottas med är att om Huyebergets uppkoppling med omvärlden pajar fuckas hela stans uppkoppling upp vilket händer ibland, till exempel i dag torsdag. Ingen har kontakt så vi får väl se när ni får läsa de här ganska meningslösa raderna om lokal teknikutveckling. Vår brist på uppkoppling hemma och skämtet till hastighet på de publika ställena omöjliggör tyvärr också Skype som vi hade planerat att använda oss av här. Man kan däremot ringa oss om man vill. Ringer man via Skype till våra lokala mobiler kostar det 30-40 kronor för en knapp kvarts samtal enligt uppgift från den som provat. Om man nu skulle ha något att säga, that is. Jag nås på +250785199713 och Agnes på +250785199719.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar